آگهی ساختمان

شالوده یا فونداسیون چیست؟

مقالات

۱۵ مهر ۱۴۰۰ 594 بازدید
آگهی ساختمان

شالوده یا فونداسیون چیست؟

بنابراین، اگر ساختمان یا سازۀ شهری دارای فونداسیون مقاوم و ایستا نباشد یا اجرای فونداسیون به طور علمی و مهندسی شده انجام نشود، مسلماً خسارت‌های جبران ناپذیری برای ساکنین ساختمان رخ خواهد داد.

متاسفانه، در طراحی و اجرای فونداسیون برخی از ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های مسکونی، مصالح و متریال درجه یک و با کیفیت استفاده نمی‌شود یا مقدار مصالحی که بکار می‌رود، به نسبت میزان استاندارد تعریف شده، کمتر است.

در نتیجه، به مرور زمان از استحکام و مقاومت ساختمان در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی کاسته خواهد شد.

فونداسیون چیست

انواع فونداسیون چیست و چه ویژگی مهمی دارند؟

با توجه به اینکه، خاک موجود در مناطق مختلف زمین، ویژگی‌های متفاوت و خاصی دارد، باید نسبت به ویژگی‌های خاک، فونداسیون را طراحی و اجرا کرد تا اندازه و همچنین بار اِعمال شده از سوی ساختمان یا سازه، به درستی اجرا شود.

به همین دلیل، باید در خصوص انواع فونداسیون و نحوۀ اجرای آنها اطلاعات دقیق کسب کنید. در این بخش، به برخی از انواع فونداسیون اشاره خواهیم کرد.

انواع فونداسیون چیست و چه ویژگی مهمی دارند؟

فونداسیون چیست

1-فونداسیون آجری

از این نوع فونداسیون زمانی استفاده می‌شود که ساختمان دارای بار واردۀ کم و همچنین کوچک باشد. عرض پِی کَنی که برای این فونداسیون انجام می‌شود 30 الی 40 سانتی‌متر است که به نسبت به عرض دیوار نیز بیشتر محاسبه می‌شود.

بنابراین، ریشه‌ای به عمق 15 الی 20 سانتی‌متری از هر طرف دیوار روی آن قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه زاویۀ پخش بار در فونداسیون آجری 60 درجه است، عمل آجرچینی نیز اصولی و آسان‌تر انجام خواهد شد.

2-فونداسیون بتنی

فونداسیون بتنی، یکی از مستحکم‌ترین و پایدارترین نوع فونداسیون محسوب می‌شود. اجرای این فونداسیون به این شکل است که ابتدا مَلات سیمان با ضخامت بسیار کمی روی بتن مِگر ریخته شده و در گام بعدی، به کمک ویبراتور یا لرزاننده، فضای خالی بین ملات‌ها را پر می‌کنند.

 

حتماً به این نکته توجه داشته باشید که اگر بتن از نوع مسلح است، باید در گام اول میلگردها در قالب جاسازی شوند و سپس در ادامه، بتن ریزی انجام شود. لازم به ذکر است که زاویۀ پخش این نوع فونداسیون نیز 30 تا 45 درجه می‌باشد.

3- فونداسیون سنگی

برای اجرای این نوع فونداسیون، از سنگ‌های طبیعی و سالم استفاده می‌شود. سنگ‌های صیقلی برای اجرای این فونداسیون مناسب نیستند و باید سنگ‌های لاشه شکسته مورد استفاده قرار بگیرند. ضمن آنکه برای ساختمان‌های با بار کم از ملات گل آهک و برای سازه‌های با بار زیاد از ملاک سیمانی بیشتر استفاده می‌شود.

به دلیل گران بودن و در دسترس نبودن سنگ، این نوع فونداسیون کاربرد کمتری در ساخت و ساز دارد.

4-فونداسیون نواری

در بیشتر ساختمان‌های آجری از فونداسیون نواری استفاده می‌شود. بیشترین عمقی که برای پِی نواری در نظر می‌گیرند 50 سانتی‌متر و عرض آن نیز کمی بزرگتر از عرض دیوار روی آن، در نظر گرفته می‌شود.

5- فونداسیون شفته‌ای

در ساختمان‌هایی که اسکلت فلزی دارند، از این نوع فونداسیون استفاده می‌شود. از مخلوط آب، شن، خاک، گرد آهک شفته شکل می‌گیرد که به ازای هر متر مکعب خاک، حدوداً بین 200 تا 250 کیلوگرم آهک استفاده می‌شود.

فونداسیون چیست؟

فونداسیون صفحه‌ای
1- فونداسیون صفحه‌ای

از این  زمانی استفاده می‌شود که مقاومت زمین بسیار کم بوده و در مقابل، انرژی و بار ساختمان زیاد باشد. در این نوع فونداسیون، سرتاسر فضای زیرین ساختمان با بتن پوشیده شده و میلۀ ستون‌ها و دیوارها روی آن قرار می‌گیرد. هر چه میزان بار و انرژی بیشتر باشد، سطح فونداسیون نیز افزایش می‌یابد.

2- فونداسیون شمعی

ساختار شمع‌ها از بتن، بتن مسلح، چوب و جنس فولاد است که در شالوده‌های عمیق به جهت مناسب نبودن میزان باربری زمین استفاده می‌شوند. جایگذاری شمع‌ها به صورت عمودی و عمیق انجام می‌شود تا بار و انرژی حاصل از ساختمان، قابل کنترل باشد. استفاده از این فونداسیون در مناطق زلزله خیز مناسب است.

3- فونداسیون نقطه‌ای

در ساختمان‌ها و سازه‌هایی که بار در آنها به شکل نقطه‌ای (متمرکز) به زمین انتقال داده می‌شود، از این فونداسیون استفاده خواهد شد. بیشتر ساختمان‌های بتنی و فلزی از این دست می‌باشند.

4- فونداسیون مشترک

به فونداسیون‌هایی که برای دو یا چند ستون ساخته می‌شوند، فونداسیون مشترک گفته می‌شود.
این فونداسیون در زمان‌هایی استفاده می‌شود که فاصله بین فونداسیون‌ها از یکدیگر کم باشد، به طوری که سطح یکدیگر را بپوشانند، در صورتی که فاصلۀ ستون‌ها از هم کم باشد و بخواهیم درز ژوئن یا انبساط بسازیم از این فونداسیون استفاده می‌کنیم.

باید یادآور شویم که این نوع فونداسیون به صورت ذوزنقه‌ای خواهد بود و قاعدۀ بزرگ در جهت بار و انرژی بیشتر سازه و قاعدۀ کوچک نیز در طرف بار و انرژی کمتر طراحی و اجرا می‌شود.

5- فونداسیون گسترده

بار چند دیوار یا ستون که در امتداد یا ردیف‌های مختلف قرار دارند، توسط این فونداسیون به زمین منتقل می‌شود. با توجه به گرمای هوای برخی مناطق مانند بندرعباس، باید بعد از ریختن بتن، فونداسیون بعد از 3 الی 4 ساعت آب‌دِهی شود و سپس بتن ریزی بعد از ظهر انجام شود.

هدف از اجرای فونداسیون چیست؟

پس از آنکه پاسخ به سوال فونداسیون چیست را دریافتید و با انواع آن آشنا شدید، لازم است نسبت به مهمترین اهداف اجرای فونداسیون نیز مطلع شوید.
 مهمترین دلیل استحکام و مقاومت ساختمان‌ها، اجرای صحیح فونداسیون است. سازه یا ساختمان مستحکم، نیاز به پایۀ قوی و مقاوم خواهد داشت.

 فونداسیونی که به درستی اجرا شده باشد، قطعاً باعث توزیع یکنواخت بار روی سطح بستر خواهد شد. این ویژگی، به انتقال یکنواخت و جلوگیری نشست برابر ساختمان کمک خواهد کرد.
 جهت انتقال یکنواخت وزن روبَنای ساختمان از کف لایه یا بستر به خاک زیرین کف لایه، از فونداسیون استفاده می‌شود.
کارکردهای مهم فونداسیون چیست؟
 کاهش میزان شدت بار بر اساس ظرفیت ایمنیِ تحمل خاک
 فراهم نمودن پایداری و استحکام جانبی کُلی برای ساختمان یا سازه
 رفع میزان فرسایش و زیرشویی خاک
 تامین و فراهم‌سازی سطح جهت ساخت زیربنا
 مقاومت و استحکام در مقابل حرکت خاک

فونداسیون

کار خود را از آگهی ساختمان، حرفه‌ای شروع کنید!

اگر از مهندسین حرفه‌ای در ساخت و ساز هستید یا خدماتی همچون طراحی داخلی ساختمان ارائه می‌کنید و یا مصالح ساختمانی مرغوب و با کیفیت به فروش می‌رسانید، بهترین فضا برای آگهی و تبلیغات حرفه‌ای کسب و کار شما سایت آگهی ساختمان می‌باشد.

این سایت بدون واسطه، ارتباط خوب و سازنده‌ای میان افراد حرفه‌ای و کاربلد در بخش‌های مختلف ساخت و ساز تا اجرا و خدمات ساختمان، ایجاد خواهد کرد.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار − 2 =

question