آگهی ساختمان
آگهی ساختمان
پیمانکاری

قوانین پیمانکاری ساختمان و سه اصل مهم انعقاد قرارداد

قوانین پیمانکاری ساختمان و سه اصل مهم انعقاد قرارداد

قرارداد، پیمانی است که میان دو طرف بسته میشود و به محض منعقد شدن آن افراد موظف می گردند تا برای بدست آوردن یک سری مزایای خاص، حقوقی را رعایت نمایند. قوانین پیمانکاری ساختمان از این قاعده مستثنی نیستند. بطور کل در یک چنین قراردادی کارفرما انجام عملی با شرایط معین را از کارگزار یا پیمانکار طلب می کند و پیمانکار متعهد می شود که به ازای دریافت پاداش مفاد این قرارداد را مو به مو اجرا نماید. در این مطلب از قوانین پیمانکاری ساختمان بیشتر خواهیم گفت و سه اصل مهم انعقاد قرارداد را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

 

پیمانکاری چگونه شغلی است و پیمانکار کیست؟

 

پیمانکار فردی است که در راس هرم اجرای یک پروژه قرار می گیرد. تمامی جوانب، مسئولیت ها و نتایج مرتبط با پروژه بر روی دوش پیمانکار است. وی موظف است که از ابتدا تا انتهای پروژه به کارفرما پاسخگو باشد. بی دلیل نیست که شغل پیمانکاری یکی از پر استرس ترین مشاغل دنیا معرفی شده است.

لازم به ذکر است در زمان انعقاد قرارداد پیمانکاری، دو طرف یعنی کارفرما و پیمانکار باید انتخاب شده باشند و مفاد قرارداد نیز بایستی به درستی و با دقت نوشته شده باشد. بطور کلی باید مشخص شود که پیمانکار کیست و کارفرما از او چه انتظاراتی دارد و در مقابل نیز بایستی تعیین شود که کارفرما چه حقوقی برای پیمانکار در نظر گرفته و در نهایت چه پاداشی به او خواهد داد.

 

بر اساس ماده ۷ قانون کار: قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن نیروی کار در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

 

 

قوانین پیمانکاری ساختمان و ماده قانون تعیین شده

قوانین پیمانکاری ساختمان و ماده قانون تعیین شده

همچنین بر اساس ماده ۱۰ قانون کار: قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیل باشد:

‌الف – نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد

ب – حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

ج – ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها

‌د – محل انجام کار

ه – تاریخ انعقاد قرارداد

‌و – مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد

‌ز – موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید.

در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم.

الف) نوع کار یا حرفه

در زمان انعقاد قرارداد این مساله باید صراحتا معلوم باشد. کار چیست و کارگزار باید چه فعالیتی را انجام دهد.

ب) حقوق یا مزد

بعد از اینکه کارگزار فعالیتی را به پایان رساند مستحق چه پاداشی است

ج) ساعات کار

کارگزار بایستی چند ساعت در هفته کار کند؟ این مورد یکی از مهم ترین مواردی است که چنانچه در قرارداد ذکر نگردد مورد مناقشه قرار خواهد گرفت.

د) محل انجام کار

کار در چه محلی انجام می گردد و کارگزاران باید به کجا رفت و آمد داشته باشد.

ه) تاریخ انعقاد قرارد

تاریخی که قرارداد در آن به امضا رسیده است

و) مدت قرارداد

این قرارداد برای چه مدت زمانی تنظیم شده است و افراد تا کِی بایستی ملزومات آن را رعایت نمایند.

 

لازم به ذکر است قرارداد پیمانکاری ساختمان به منظور انجام عملیات مختلفی چون خاک برداری، جدول گذاری، عایق کاری، زیر سازی و… منعقد می گردد. و در مدت زمان اجرای پروژه پیمانکار وظیفه دارد تا وظایفی چون تامین مصالح، نظارت بر کارِ کارکنان، حمل و نقل و… را بر عهده داشته باشد.

 

قوانین پیمانکاری ساختمان و اصول مهم انعقاد قرارداد

اصول مهم انعقاد قرارداد کدامند؟

1 اصل مهم در رابطه با تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی:

در هنگام تنظیم قرارداد مسائلی چون بلوغ، عقل و ممنوع‌المعامله نبودن، مهم تلقی می شوند.

2 اصل مهم در ارتباط با تنظیم قرارداد با اشخاص غیر حقیقی ( اشخاص حقوقی)

در هنگام تنظیم قرارداد با افراد حقوقی، اساسنامه ی شرکت مربوطه باید به دقت خوانده شود تا موردی از قلم نیفتد.

3 اصل مهم در رابطه با ضمانت اجرای تخلف از تعهدات (اصل اجرای قرارداد توسط پیمانکار)

اگر صحبت از ضمانت اجرا نباشد قرارداد کامل نخواهد بود. الزام به انجام تعهدات، پیش بینی حق فسخ، و دریافت خسارت از جمله موارد مهم در ارتباط با این مورد تلقی میشوند.

 

اصول مهم در رابطه با قوانین پیمانکاری ساختمان

اصول مهم در رابطه با قوانین پیمانکاری ساختمان

حال که با شغل پیمانکاری و ملزومات این شغل آشناتر شدیم وقت آن رسیده تا با مهم ترین اصولی که در ارتباط با این کار مهم تلقی می شوند بیشتر آشنا شویم.

 

1 اصل اول: پیمانکار یا مقاطعه کار موظف است اصولی را در ارتباط با کارکنان خود اجرا نماید. (حق کارگر)

در توضیح این اصل آمده: در مواردی که کار از طریق مقاطعه یا پیمان انجام می‌یابد. مقاطعه‌دهنده (کارفرما) مکلف است قرارداد خود را با مقاطعه کار(پیمانکار) به نحوی منعقد نماید که در آن مقاطعه کار متعهد گردد که تمامی مقررات این قانون را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.

 

2 اصل دوم: اصول فنی و بهداشت کار در رابطه با قوانین پیمانکاری ساختمان، اولویت به حساب می آیند.

در توضیح این اصل اینگونه آمده: برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور، رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی (‌جهت تامین حفاظت‌فنی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (‌جهت جلوگیری از بیماری و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین می‌شود، برای‌کلیه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

 

3 اصل سوم: به منظور اطمینان نسبت به تمامی جوانب، کارفرما و کارگزار می توانند مدت زمانی را تعیین نموده و دوره ی آزمایشی کار را آغاز نمایند.

بر اساس این اصل: طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد، بدون اخطار قبلی و بی‌آنکه الزام به پرداخت خسارات داشته باشد، رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.

4 اصل چهارم: عدم بهره کشی از نیروی کار و رعایت طیف ساعات کاری

ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به غیر از‌ مواردی که در این قانون مستثنی شده است ساعات کار کارگران در شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید. در کارهای سخت و زیان‌آور و زیرزمینی، ساعات کار نباید از شش ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته تجاوز نماید.

بطور کلی قوانین پیمانکاری ساختمان یا قوانین کار اصولی هستند که برای صیانت از حقوق کارفرما، کارگزار و کارگر وضع می گردند. تا نه حقی از این سه نفر ضایع شود و نه آنها بتوانند چیزی فراتر از حق و حقوق خودشان را مطالبه نمایند.

در این مقاله با موضوع قوانین پیمانکاری ساختمان با شما همراه بودیم. امید است که این محتوا برای شما کاربردی بوده باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + سه =

question