آگهی ساختمان
آگهی ساختمان

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست و چه تاثیری روی افراد دارد؟

رنگ چه نقشی در دکوراسیون داخلی خانه ها دارد؟

رنگ در زندگی واقعی ما وجود خارجی ندارد. این تنها اثر امواج الکترومغناطیسی ثبت شده به دست مغز و چشمان ماست که باعث تعریف ساختار رنگ و نام گذاری آن‌ها شده است. با این وجود رنگ‌ها در زندگی ما نقش پر زنگ و بعضاً بسیار موثری را ایفا می‌کنند و ما بدون توجه به آن‌ها و همین طور عدم استفاده از آن‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای در زندگی شخصی و اجتماعی خود می‌شویم. رنگ‌ها باعث پدیدار شدن احساسات، خلق و خو شده و همین موضوع دلیل محکمی شده است تا طراحان و معماران و مالکان فضا (خانه یا اداره) به فکر ایجاد تنوع، به روز نگه داشتن مداوم و تولید خلاقیت برای تغییری دیگر بیافتند.

رنگ که عنصری ترکیبی از نور است به وسیله هر یک از امواجش حسی را پدید می‌آورد. شور و حرارت، انرژی، خوشحالی، رمز و راز، و … با درک تئوری رنگ شما می‌توانید محلی که با خلق و خوی شما هماهنگ است را ایجاد کنید. توجه به این نکته نیز لازم است که هر رنگ بر روی افراد مختلف خاصیت‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد. دلیل این موضوع به عواملی چون جنسیت، سن، نژاد، فرهنگ و تجارب زندگی شخص وابسته است. هر چند همیشه انسان‌ها به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهند، نوع واکنش و رنگ مهم نیست؛ بلکه اثر گذاری آن ملاک است.

در این جا ما به استفاده از تئوری رنگ‌ها می‌پردازیم و سپس از نظر روانشناسی رنگ هشت رنگ پر کاربرد را به همراه فیزیولوژی مؤثر بر فضای خانه بررسی خواهیم کرد. در گام بعدی بنا بر دسته بندی محیطی رنگ‌هایی را پیشنهاد خواهیم داد که به همراه رنگ مکمل خود مقدمه شروع حرفه‌ای در امر طراحی دکوراسیون است و در انتها نیز با معرفی نقش‌های هر یک از رنگ‌ها به تشریح عملکرد و خاصیت آن‌ها می‌پردازیم.

در ابتدا به بررسی رنگ‌ها و فیزیولوژی یا همان تأثیر گذاری بر روی انسان می‌پردازیم:

رنگ اول: قرمز؛ اثرات روانشناختی به کارگیری رنگ قرمز در دکوراسیون

قرمز رنگی از دل آتش، اشتیاق، خطر و قدرت است. این رنگ جسورانه و تحریک کننده بوده و ملاک سنی خاصی برای آن تعریف نمی‌شود. قرمز رنگی گرما بخش و هیجان آور است که باعث نزدیکی اشخاص به یکدیگر می‌گردد، ولی از طرفی باید دقت کنید که استفاده بیش از حد از رنگ قرمز در فضای خانه کاملاً اشتباه بوده و موجب خروج فضا از حالت نرمال می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی تهییج و تحریک بوده و رنگی اشتهاآور نیز به شمار می‌رود. به همین دلیل شاهد استفاده از آن در بسیاری از رستوران‌ها و فست فودها هستیم.

رنگ دوم: نارنجی؛ اثرات روانشناختی به کارگیری رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

از لحاظ بررسی رفتاری افرادی که عاشق رنگ قرمز هستند اما خشونت و تکاپوی این رنگ را بر نمی‌تابند، می‌توانند رنگ نارنجی را به جای آن برگزینند. رنگی مفرح، دارای انرژی، گرما بخش و ایده آل برای کودکان. نارنجی را به عنوان یک رنگ در دکوراسیون داخلی خود راه ندهید؛ بله او را یک شخصیت شجاع و مهربان به خانه دعوت کنید! وجود این رنگ میان افراد حس دوستی را افزایش داده و باعث استحکام روابط می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی نشاط و انرژی است.

رنگ سوم: زرد؛ اثرات روانشناختی به کارگیری رنگ زرد در دکوراسیون

برای شناخت محتوای کلی و فهم عمیق از به کارگیری رنگ در دکوراسیون، علاوه بر مطالعه منابع معتبر و دقیق نیاز به بررسی میدانی و تجربی نیز احساس می‌شود. نتایج این بررسی‌ها است که به گفته‌ها و تحقیق شده‌ها اعتبار می‌بخشد. با توجه به روانشناسی رنگ در طراحی داخلی، رنگ زرد رفاه، همدردی، گرما، تعهد و حتی بزهکاری را به نمایش می‌گذارد. این رنگ هشدارگونه که اغلب موارد مورد قهر افراد جامعه است، توسط مجموعه‌ها برای تأثیرگذاری روی اذهان عمومی به کار گرفته می‌شود. اما اگر افراد می‌دانستند که یک فضایی که با رنگ زرد پوشیده شده باشد فضایی شاد و دوستانه را به وجود خواهد آورد، مطمئناً نگاه دیگری به این رنگ فراموش شده خواهند داشت. اجتناب از استفاده افراطی از این رنگ توصیه نمی‌شود؛ چرا که احساسات را کاملاً متأثر از خود کرده و جو را به سرعت تحریک می‌نماید.

رنگ چهارم: آبی؛ اثرات روان شناختی به کارگیری رنگ آبی در دکوراسیون

رنگ آبی یکی از رنگ‌های مهم در طراحی داخلی دکوراسیون و تئوری رنگ‌ها است که عمیقاً بر روی ذهن انسان اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که آبی را جزء بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب می‌دانند. این رنگ که در خود آرامش و صلح طلبی را به دنبال دارد یک شروع احساسی برای تغییر دکور در خانه است و آرامش بخش بودن را در مقیاس بالایی با خود وارد می‌کند. سردی و سکون این رنگ در فضای حمام یا سرویس بهداشتی رنگی شایسته بوده و از نظر بالا بردن کیفیت بهداشتی محیط نیز اثر مثبتی به همراه دارد. برای تکمیل این رنگ بهتر است از رنگ سفید و زرد کمک بخواهید تا نگرانی بابت تکامل رنگ‌ها در فضای خانه نداشته باشید. مراقب باشید استفاده افراطی و بیش از حد از رنگ آبی اثرات سویی بر ذهن شما خواهد داشت که افسردگی یکی از ین عوارض خواهد بود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی صلح طلبی است.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× سه = 9

question